Typ tekstu: Książka
Autor: Tischner Józef
Tytuł: Świat ludzkiej nadziei. Wybór szkiców filozoficznych 1966-1975
Rok wydania: 1994
Lata powstania: 1966-1975
Tutaj trzeba nam zrealizować sprawiedliwość. Tak więc głód biologiczny znika z momentem nasycenia. Ja aksjologiczne nie zna uczucia nasycenia, uczucia pełni, uczucia "rozkwitu Ja". W realizacji wartości nie o to mu bowiem ostatecznie chodzi.
Pragnę jeszcze zwrócić uwagę na dwie inne właściwości Ja aksjologicznego, które obok momentu pozytywności i prywacji aksjologicznej stanowią jego rys istotny - irrealność i indywidualność.
Ja aksjologiczne, jak większość wartości ściśle przedmiotowych, jest irrealne. Pojęcie "irrealności" przeciwstawia się pojęciu "realności", które zgodnie z tradycją kantowską rozumiem jako istnienie w czasie. Ja aksjologiczne nie istnieje w czasie, stąd jego radykalna irrealność. Nie znaczy to jednak, by było ono jakimś
Tutaj trzeba nam zrealizować sprawiedliwość. Tak więc głód biologiczny znika z momentem nasycenia. Ja aksjologiczne nie zna uczucia nasycenia, uczucia pełni, uczucia "rozkwitu Ja". W realizacji wartości nie o to mu bowiem ostatecznie chodzi.&lt;page nr=176&gt; <br>Pragnę jeszcze zwrócić uwagę na dwie inne właściwości Ja aksjologicznego, które obok momentu pozytywności i prywacji aksjologicznej stanowią jego rys istotny - irrealność i indywidualność.<br>Ja aksjologiczne, jak większość wartości ściśle przedmiotowych, jest irrealne. Pojęcie "irrealności" przeciwstawia się pojęciu "realności", które zgodnie z tradycją kantowską rozumiem jako istnienie w czasie. Ja aksjologiczne nie istnieje w czasie, stąd jego radykalna irrealność. Nie znaczy to jednak, by było ono jakimś
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego