Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
znaczy takiego, który
jest negacją jakiegoś pojęcia. Nihilizm antyteistyczny jest bowiem negacją
teizmu, nihilizm konformistyczny negacją postaw bezkompromisowych.
Nihilizm romantyczny jest egocentryczny, co z kolei zakłada konieczność
odrzucenia antyegocentrycznych wizji człowieka. Nihilizm idealistyczny
w mniejszym lub większym stopniu neguje stanowisko realistyczne, natomiast
nihilizm panteistyczny jest przeciwieństwem transcendentnej wizji Absolutu.
Nihilizm aksjologiczny zdecydowanie zaprzecza istnieniu wszelkich niezmiennych
wartości.
O nihilizmie Heideggera, jako oddzielnym, jednak nie nazwanym
przypadku, Müller-Lauter pisze następująco: "Dla Heideggera nihilizm
i metafizyka popadły w jedno. Nihilizm jest podstawowym ruchem dziejów
zachodnich, o ile te uzasadnia się w metafizyce. Ich istotowe możliwości,
rozwijane przez presokratyków, wyczerpują się w nihilizmie
znaczy takiego, który <br>jest negacją jakiegoś pojęcia. Nihilizm antyteistyczny jest bowiem negacją <br>teizmu, nihilizm konformistyczny negacją postaw bezkompromisowych. <br>Nihilizm romantyczny jest egocentryczny, co z kolei zakłada konieczność <br>odrzucenia antyegocentrycznych wizji człowieka. Nihilizm idealistyczny <br>w mniejszym lub większym stopniu neguje stanowisko realistyczne, natomiast <br>nihilizm panteistyczny jest przeciwieństwem transcendentnej wizji Absolutu. <br>Nihilizm aksjologiczny zdecydowanie zaprzecza istnieniu wszelkich niezmiennych <br>wartości. <br>O nihilizmie Heideggera, jako oddzielnym, jednak nie nazwanym <br>przypadku, Müller-Lauter pisze następująco: &lt;q&gt;"Dla Heideggera nihilizm <br>i metafizyka popadły w jedno. Nihilizm jest podstawowym ruchem dziejów <br>zachodnich, o ile te uzasadnia się w metafizyce. Ich istotowe możliwości, <br>rozwijane przez presokratyków, wyczerpują się w nihilizmie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego