Typ tekstu: Książka
Autor: red. Gomulicka Barbara
Tytuł: Pisarze polskiego oświecenia
Rok: 1996
podstawy historyczne pozostawały zawsze jednakowo kruche. Scena wyobraźni Zaborowskiego wyraźnie korzystała tu z wzorów Homera, Tassa, Ariosta. Z twórczości Tassa biorą rodowód trzy wątki epickie poematu: historyczny, fantastyczny i erotyczny. Wypadki wojenne posuwają naprzód akcję miłosną, wątek fantastyczny akcję tę łączy i komplikuje. Cały utwór wzbogacają liczne dygresje o tematyce aktualnej bądź o charakterze metapoetyckim. Niknie wielkość króla Bolesława, rozrasta się rola czarownika Bluda, uproszczeniu ulegają konflikty polityczne. Kreacje głównych bohaterów akcji romansowej rażą sentymentalizmem, ukazane na tle wielkich bądź tylko fantastycznych zdarzeń. Dobremir i Aniela – rzekomy syn i córka króla, nieświadomi pokrewieństwa, złączeni tu zostają zgodnie z romantycznym gustem
podstawy historyczne pozostawały zawsze jednakowo kruche. Scena wyobraźni Zaborowskiego wyraźnie korzystała tu z wzorów Homera, Tassa, Ariosta. Z twórczości Tassa biorą rodowód trzy wątki epickie poematu: historyczny, fantastyczny i erotyczny. Wypadki wojenne posuwają naprzód akcję miłosną, wątek fantastyczny akcję tę łączy i komplikuje. Cały utwór wzbogacają liczne dygresje o tematyce aktualnej bądź o charakterze metapoetyckim. Niknie wielkość króla Bolesława, rozrasta się rola czarownika Bluda, uproszczeniu ulegają konflikty polityczne. Kreacje głównych bohaterów akcji romansowej rażą sentymentalizmem, ukazane na tle wielkich bądź tylko fantastycznych zdarzeń. Dobremir i Aniela – rzekomy syn i córka króla, nieświadomi pokrewieństwa, złączeni tu zostają zgodnie z romantycznym gustem
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego