Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Studia Socjologiczne
Nr: 4
Miejsce wydania: Wrocław
Rok: 1976
zachodzących między jednostkami a grupami w społeczeństwie. Okazuje się, że system pokrewieństwa, traktowany jako system arbitralnych wyobrażeń, nie polega wcale na obiektywnych więzach krwi, istnieje on w ludzkiej świadomości jako system symboli i trzeba go rozpatrywać bez uciekania się do wyjaśnień naturalistycznych. W ten sposób zjawiska pokrewieństwa wykazują daleko idące analogie ze zjawiskami językowymi. Kobieta może pełnić funkcję znaku tylko dlatego, że zarazem jest wartością seksualną i ekonomiczną, zaspokajającą pewne naturalne potrzeby. Jest więc ona przedmiotem, pewnym dobrem wymienianym przez grupy, będąc jednocześnie znakiem nawiązywanych przez te grupy stosunków.
To, że kobieta jest znakiem, oparte jest jednak na czymś zupełnie innym
zachodzących między jednostkami a grupami w społeczeństwie. Okazuje się, że system pokrewieństwa, traktowany jako system arbitralnych wyobrażeń, nie polega wcale na obiektywnych więzach krwi, istnieje on w ludzkiej świadomości jako system symboli i trzeba go rozpatrywać bez uciekania się do wyjaśnień naturalistycznych. W ten sposób zjawiska pokrewieństwa wykazują daleko idące analogie ze zjawiskami językowymi. Kobieta może pełnić funkcję znaku tylko dlatego, że zarazem jest wartością seksualną i ekonomiczną, zaspokajającą pewne naturalne potrzeby. Jest więc ona przedmiotem, pewnym dobrem wymienianym przez grupy, będąc jednocześnie znakiem nawiązywanych przez te grupy stosunków.<br>To, że kobieta jest znakiem, oparte jest jednak na czymś zupełnie innym
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego