Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Wprost
Nr: 02.20 (8)
Miejsce wydania: Poznań
Rok: 2000
ponownie uruchamiają podświadomą analizę własnej mowy, co utrudnia płynne wypowiadanie się, a to z kolei zwiększa jeszcze koncentrację uwagi na sposobie mówienia - tłumaczy prof. Andrzej Czyżewski. Jąkanie może być również uwarunkowane genetycznie. Wadę tę tłumaczy się też zbyt wysokim poziomem dopaminy w obszarach mózgu odpowiedzialnych za kontrolę mięśni związanych z artykułowaniem dźwięków. Jąkanie często pojawia się, gdy dziecko przeżywa duże napięcie emocjonalne, na przykład rozpoczyna naukę w szkole. Okazywany przez rodziców niepokój czy dezaprobata rówieśników wywołują tzw. logofobię, czyli lęk przed mówieniem. Dziecko unika sytuacji, w których trzeba się wypowiadać. W terapii ważna jest wtedy zmiana postawy rodziców. Uczy się ich
ponownie uruchamiają podświadomą analizę własnej mowy, co utrudnia płynne wypowiadanie się, a to z kolei zwiększa jeszcze koncentrację uwagi na sposobie mówienia - tłumaczy prof. Andrzej Czyżewski. Jąkanie może być również uwarunkowane genetycznie. Wadę tę tłumaczy się też zbyt wysokim poziomem dopaminy w obszarach mózgu odpowiedzialnych za kontrolę mięśni związanych z artykułowaniem dźwięków. Jąkanie często pojawia się, gdy dziecko przeżywa duże napięcie emocjonalne, na przykład rozpoczyna naukę w szkole. Okazywany przez rodziców niepokój czy dezaprobata rówieśników wywołują tzw. logofobię, czyli lęk przed mówieniem. Dziecko unika sytuacji, w których trzeba się wypowiadać. W terapii ważna jest wtedy zmiana postawy rodziców. Uczy się ich
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego