Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
wariacyjnie,
zarówno czytelne, jak i zatarte, są wielokrotnie powtarzane w przebiegu formy.
W rezultacie kompozytor uzyskuje niezwykle wysoki stopień integracji materiałowej.
Ta metoda precyzyjnych przekształceń i zarazem swobodnych kompilacji (włącznie
z wykorzystanym ruchem raka, obecnym zresztą w oryginalnej strukturze melicznej
Bogurodzicy), wielokrotnych prostych powtórzeń nowo powstałych struktur, świadczy
o możliwościach asemantycznego posługiwania się motywiką tej pieśni. Z jednej
strony kompozytor wykorzystuje czytelny motyw (podobnie do Nowowiejskiego, Jurdzińskiego,
Świerczka), z drugiej strony pełnoprawną strukturą meliczną staje się motyw
rozbity, zatarty, uproszczony, kompilowany. Materiałem głównym i zarazem czytelnym
części Credo jest wspomniany już inicjalny motyw Bogurodzica i Maryja (wykorzystany
rzadziej, np. s. 11
wariacyjnie, <br>zarówno czytelne, jak i zatarte, są wielokrotnie powtarzane w przebiegu formy. <br>W rezultacie kompozytor uzyskuje niezwykle wysoki stopień integracji materiałowej. <br>Ta metoda precyzyjnych przekształceń i zarazem swobodnych kompilacji (włącznie <br>z wykorzystanym ruchem raka, obecnym zresztą w oryginalnej strukturze melicznej <br>Bogurodzicy), wielokrotnych prostych powtórzeń nowo powstałych struktur, świadczy <br>o możliwościach asemantycznego posługiwania się motywiką tej pieśni. Z jednej <br>strony kompozytor wykorzystuje czytelny motyw (podobnie do Nowowiejskiego, Jurdzińskiego, <br>Świerczka), z drugiej strony pełnoprawną strukturą meliczną staje się motyw <br>rozbity, zatarty, uproszczony, kompilowany. Materiałem głównym i zarazem czytelnym <br>części Credo jest wspomniany już inicjalny motyw Bogurodzica i Maryja (wykorzystany <br>rzadziej, np. s. 11
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego