Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
I SYMBOLE A 'LOGIKA PARADOKSU'
Mistrzowie zen niechętnie używali filozoficznych pojęć buddyjskich,
takich jak 'pustka' czy 'nietrwałość'. Uważali bowiem, że z pojęciami tymi
związanych jest zbyt wiele mylnych interpretacji, dlatego poszukiwali nowych
sposobów wyrazu istoty nauki Buddy Śakyamuniego. Zamiast opracowywać
teorię 'logiki paradoksu', stosowali paradoksowe sądy do opisu najbardziej
trywialnych aspektów rzeczywistości. Nie pisali traktatów filozoficznych na
temat sprzecznej tożsamości przeciwieństw, tylko wyrażali tę prawdę
w konkretnym odniesieniu do rzeczywistości, twierdząc na przykład, iż
"miecz tnie na jedną część" (jap. itto ichidan). To zdanie jest sądem
paradoksowym, ponieważ "miecz zawsze przecina coś na dwie części" (jap.
itto nidan). Jednak z punktu
I SYMBOLE A 'LOGIKA PARADOKSU'&lt;/&gt; <br>Mistrzowie zen niechętnie używali filozoficznych pojęć buddyjskich, <br>takich jak 'pustka' czy 'nietrwałość'. Uważali bowiem, że z pojęciami tymi <br>związanych jest zbyt wiele mylnych interpretacji, dlatego poszukiwali nowych <br>sposobów wyrazu istoty nauki Buddy Śakyamuniego. Zamiast opracowywać <br>teorię 'logiki paradoksu', stosowali paradoksowe sądy do opisu najbardziej <br>trywialnych aspektów rzeczywistości. Nie pisali traktatów filozoficznych na <br>temat sprzecznej tożsamości przeciwieństw, tylko wyrażali tę prawdę <br>w konkretnym odniesieniu do rzeczywistości, twierdząc na przykład, iż <br>"miecz tnie na jedną część" (jap. itto ichidan). To zdanie jest sądem <br>paradoksowym, ponieważ "miecz zawsze przecina coś na dwie części" (jap. <br>itto nidan). Jednak z punktu
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego