i oświecenia' jako opozycję do praktyki koanów. <br>Dogen podkreślał bowiem, że "w koanach jest wielkie przebudzenie", <br>i często komentował wypowiedzi dawnych mistrzów. Imaeda zwraca uwagę <br>na to, że w pismach Dogena nie ma bezpośredniej krytyki koanów, <br>z wyjątkiem cytowanego wyżej fragmentu Uwag do Skarbnicy Oka Prawdziwej <br>Dharmy (jap. Shobogenzo zuimonki) autorstwa Kouna Ejo (1198-1280), <br>który spisał zasłyszane przez siebie nauki Dogena. Mając na względzie inne <br>wypowiedzi Dogena, Imaeda sugeruje, iż to Koun Ejo , a nie Dogen, był <br>przeciwnikiem praktyki koanów. <br>Także Thomas Cleary podkreśla, że koany były integralną częścią nauki <br>Dogena. Szacuje się, że Dogen zacytował w swoich pracach pięćset