Typ tekstu: Książka
Autor: Jackowski Aleksander
Tytuł: Polska sztuka ludowa
Rok: 2002
prążki. Czerwień zdecydowanie określała kolorystykę stroju. Na początku wieku, kiedy w Zgierzu zaczęto produkować barwniki anilinowe, i stały się one dostępne, czerwień najpierw ustąpiła miejsca barwie pomarańczowej, później sekwencjom żółto-czarnym i bardziej zróżnicowanym, a obok dominującego żółtego tła pojawiły się pasma różnobarwnych prążków. Szybko poszerzając się, tworzyły tęczowe układy barw z przewagą zimnych zieleni. "Spódnica, dawniej długa i niezbyt szeroka, stopniowo ulegała poszerzeniu, dochodząc do pięciu i więcej metrów w obwodzie; coraz mocniej także ubijano pasiak na nią podczas tkania, stała się więc tak ciężka, że trzeba było zeszyć ją ze stanikiem, aby ciężar rozłożyć na ramionach. Była też coraz
prążki. Czerwień zdecydowanie określała kolorystykę stroju. Na początku wieku, kiedy w Zgierzu zaczęto produkować barwniki anilinowe, i stały się one dostępne, czerwień najpierw ustąpiła miejsca barwie pomarańczowej, później sekwencjom żółto-czarnym i bardziej zróżnicowanym, a obok dominującego żółtego tła pojawiły się pasma różnobarwnych prążków. Szybko poszerzając się, tworzyły tęczowe układy barw z przewagą zimnych zieleni. <q>"Spódnica, dawniej długa i niezbyt szeroka, stopniowo ulegała poszerzeniu, dochodząc do pięciu i więcej metrów w obwodzie; coraz mocniej także ubijano pasiak na nią podczas tkania, stała się więc tak ciężka, że trzeba było zeszyć ją ze stanikiem, aby ciężar rozłożyć na ramionach. Była też coraz
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego