Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
wiedzy, ani do niewiedzy.
Wiedza jest złudzeniem, niewiedza ślepotą. Jeśli naprawdę dotrzesz do
'drogi', w której nie ma miejsca na wątpienie, zrozumiesz, że jest wielką
pustką, niezmierzoną i bez granic" - brzmiała odpowiedź.
Nanquan nawiązuje do słów Bodhidharmy, iż "prawdziwe rozumienie nie
jest ani rozumieniem, ani nierozumieniem". Istotne jest tu określenie "bez
granic
", bo wyraźnie sugeruje, że nie można uprzedmiotowię prawdziwej
pustki przez sprowadzenie jej do "ograniczonego" swoją definicją pojęcia.
'Jaźń zwyczajna' nie jest też po prostu stanem człowieka nieoświeconego,
skoro nie jest ona ani wiedzą, ani niewiedzą. Z punktu widzenia
zdroworozsądkowej logiki klasycznej prawdziwe jest jedno z dwóch przeciwnych
pojęć - albo wiedza
wiedzy, ani do niewiedzy. <br>Wiedza jest złudzeniem, niewiedza ślepotą. Jeśli naprawdę dotrzesz do <br>'drogi', w której nie ma miejsca na wątpienie, zrozumiesz, że jest wielką <br>pustką, niezmierzoną i bez granic" - brzmiała odpowiedź. <br>Nanquan nawiązuje do słów Bodhidharmy, iż "prawdziwe rozumienie nie <br>jest ani rozumieniem, ani nierozumieniem". Istotne jest tu określenie "bez <br>granic", bo wyraźnie sugeruje, że nie można uprzedmiotowię prawdziwej <br>pustki przez sprowadzenie jej do "ograniczonego" swoją definicją pojęcia. <br>'Jaźń zwyczajna' nie jest też po prostu stanem człowieka nieoświeconego, <br>skoro nie jest ona ani wiedzą, ani niewiedzą. Z punktu widzenia <br>zdroworozsądkowej logiki klasycznej prawdziwe jest jedno z dwóch przeciwnych <br>pojęć - albo wiedza
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego