Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
byście czynili w stanie takiej właśnie pustej jaźni, wszystko będzie
dobre".
5.3. 'ETYKA PARADOKSOWA'
A ETYKA FORMALNA
Etykę zen związaną z pojęciem 'wielkiego miłosierdzia' możemy określić
mianem 'etyki paradoksowej'. Pojęcie 'wielkiego miłosierdzia' jest pojęciem
pośrednim paradoksowym, ponieważ nie jest uwarunkowane swoją negacją.
Nie jest przeciwieństwem braku miłosierdzia, ale totalną bezwarunkową
akceptacją. Właśnie dlatego kulminacją praktyki bodhisattvy jest 'stan obłoku
dharmy' (sanskr. dharma-megha bhumi; chiń. fayundi; jap. ho unji), w którym
bodhisattva niczym nie pogardza i dąży do uwolnienia wszystkich cierpiących
istot, tak samo jako chmura, która zrasza deszczem wszystkie spragnione
rośliny, także najpodlejsze chwasty.
'Wielkie miłosierdzie' jest nierozerwalnie związane
byście czynili w stanie takiej właśnie pustej jaźni, wszystko będzie <br>dobre". <br>&lt;tit&gt;5.3. 'ETYKA PARADOKSOWA' <br>A ETYKA FORMALNA&lt;/&gt; <br>Etykę zen związaną z pojęciem 'wielkiego miłosierdzia' możemy określić <br>mianem 'etyki paradoksowej'. Pojęcie 'wielkiego miłosierdzia' jest pojęciem <br>pośrednim paradoksowym, ponieważ nie jest uwarunkowane swoją negacją. <br>Nie jest przeciwieństwem braku miłosierdzia, ale totalną bezwarunkową <br>akceptacją. Właśnie dlatego kulminacją praktyki bodhisattvy jest 'stan obłoku <br>dharmy' (sanskr. dharma-megha bhumi; chiń. fayundi; jap. ho unji), w którym <br>bodhisattva niczym nie pogardza i dąży do uwolnienia wszystkich cierpiących <br>istot, tak samo jako chmura, która zrasza deszczem wszystkie spragnione <br>rośliny, także najpodlejsze chwasty. <br>'Wielkie miłosierdzie' jest nierozerwalnie związane
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego