Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
fundamentalnego błędu w postrzeganiu rzeczywistości,
jakim jest dualizm podmiotu i przedmiotu.
'Oświecenie' to przezwyciężenie 'niewiedzy', którą stanowi dualistyczna
struktura postrzegania rzeczywistości. Z punktu widzenia 'logiki paradoksu'
jest ona bowiem tylko jednym z aspektów sprzecznej tożsamości dualizmu
i niedualizmu. 'Oświecenie' nie może być traktowane jako przedmiotowy cel
starań podmiotu, a więc błędne jest oczekiwanie, że 'oświecenie' pojawi się
jako rezultat starań podmiotu. Stąd dalsza konkluzja, iż 'oświecenia' nie
można nauczyć się tak jak każdego innego przedmiotu wiedzy rozumu.
Nauczanie zakłada istnienie przedmiotu nauczania, który można opisać
i wyjaśnić. W akcie 'oświecenia' następuje przekroczenie wszelkiego dualizmu
pojęciowego, a więc także dualizm podmiotu i
fundamentalnego błędu w postrzeganiu rzeczywistości, <br>jakim jest dualizm podmiotu i przedmiotu. <br>'Oświecenie' to przezwyciężenie 'niewiedzy', którą stanowi dualistyczna <br>struktura postrzegania rzeczywistości. Z punktu widzenia 'logiki paradoksu' <br>jest ona bowiem tylko jednym z aspektów sprzecznej tożsamości dualizmu <br>i niedualizmu. 'Oświecenie' nie może być traktowane jako przedmiotowy cel <br>starań podmiotu, a więc błędne jest oczekiwanie, że 'oświecenie' pojawi się <br>jako rezultat starań podmiotu. Stąd dalsza konkluzja, iż 'oświecenia' nie <br>można nauczyć się tak jak każdego innego przedmiotu wiedzy rozumu. <br>Nauczanie zakłada istnienie przedmiotu nauczania, który można opisać <br>i wyjaśnić. W akcie 'oświecenia' następuje przekroczenie wszelkiego dualizmu <br>pojęciowego, a więc także dualizm podmiotu i
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego