Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Życie
Nr: 22.5
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1998
historycznej kultury - kultury zachodniej. W tym sensie zasady liberalne nie były zewnętrzne w stosunku do wszystkich kultur (w tym także do swej własnej), lecz stanowiły przeniesienie na poziom teoretycznego uogólnienia konkretnej, historycznej kultury zakorzenionej w dziedzictwie antycznym i judeochrześcijańskim. Klasyczni liberałowie nie mieli co do tego wątpliwości. Nie byli oni bynajmniej zwolennikami neutralności w sferze wartości - zarówno Tocqueville, Madison, Hamilton czy Mill wyznawali pewne ideały i uważali, że ich wyższość jest bezdyskusyjna.

W przeciwieństwie do liberalizmu klasycznego, etycznego, liberalizm prezentowany przez Kymlickę deklaruje swoją neutralność - nie chce nikogo osądzać, nie proponuje już właściwego sposobu życia, chce tylko opisać abstrakcyjne zasady, na
historycznej kultury - kultury zachodniej. W tym sensie zasady liberalne nie były zewnętrzne w stosunku do wszystkich kultur (w tym także do swej własnej), lecz stanowiły przeniesienie na poziom teoretycznego uogólnienia konkretnej, historycznej kultury zakorzenionej w dziedzictwie antycznym i judeochrześcijańskim. Klasyczni liberałowie nie mieli co do tego wątpliwości. Nie byli oni bynajmniej zwolennikami neutralności w sferze wartości - zarówno Tocqueville, Madison, Hamilton czy Mill wyznawali pewne ideały i uważali, że ich wyższość jest bezdyskusyjna.<br><br> W przeciwieństwie do liberalizmu klasycznego, etycznego, liberalizm prezentowany przez Kymlickę deklaruje swoją neutralność - nie chce nikogo osądzać, nie proponuje już właściwego sposobu życia, chce tylko opisać abstrakcyjne zasady, na
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego