Typ tekstu: Książka
Autor: Błoński Jan
Tytuł: Forma, śmiech i rzeczy ostateczne
Rok: 1994
moralność zatem - kultura". Podobnie postępuje zawsze: dlatego nie można go złapać za rękę. Takie pojęcia jak "nagość" uruchamiają u Gombrowicza nigdy nie zamknięty ciąg skojarzeń, z których żadne nie wynika koniecznie z poprzedniego, chociaż pozostaje z nim w niewątpliwym związku. Powstają więc na przykład przeciwstawne szeregi:
nagość - piękność - młodość - niższość - chaos - energia - natura... strój - starość - forma - historia - kultura...
Przeciwstawne? Owszem, na ogół przeciwstawne: ale nie tak, aby każdemu pojęciu pierwszego szeregu odpowiadało ściśle pojęcie zaczerpnięte z drugiego. Podobnie jak - poziomo - nie ma związków przyczynowych, ale analogiczne tylko, tak - pionowo - można mówić o nieprzystawalności, nie zaś o wykluczeniu. "Strój" inaczej ma się
moralność zatem - kultura". Podobnie postępuje zawsze: dlatego nie można go złapać za rękę. Takie pojęcia jak "nagość" uruchamiają u Gombrowicza nigdy nie zamknięty ciąg skojarzeń, z których żadne nie wynika koniecznie z poprzedniego, chociaż pozostaje z nim w niewątpliwym związku. Powstają więc na przykład przeciwstawne szeregi:<br>nagość - piękność - młodość - niższość - chaos - energia - natura... strój - starość - forma - historia - kultura...<br>Przeciwstawne? Owszem, na ogół przeciwstawne: ale nie tak, aby każdemu pojęciu pierwszego szeregu odpowiadało ściśle pojęcie zaczerpnięte z drugiego. Podobnie jak - poziomo - nie ma związków przyczynowych, ale analogiczne tylko, tak - pionowo - można mówić o nieprzystawalności, nie zaś o wykluczeniu. "Strój" inaczej ma się
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego