Typ tekstu: Książka
Autor: Tischner Józef
Tytuł: Świat ludzkiej nadziei
Rok wydania: 1994
Rok powstania: 1977
ma. Dla Hegla każdy człowiek jest w ostatecznym rozrachunku wolny taką wolnością, jaką zdoła sobie uświadomić. Istnieje tylko wolność uświadomiona, która jest tożsama ze świadomością wolności.
Zatrzymajmy się jeszcze na moment przy problemie aksjologii. W jakim kręgu aksjologicznym pojawia się problem wolności u Hegla? U Hegla nie natrafiamy na nic, co by świadczyć mogło o jakimś jego lęku przed wolnością lub jakiejś pogardzie dla niej. Przeciwnie, pojęcie wolności stanęło od samego początku w samym centrum jego historiozofii. Cały rozwój ducha obiektywnego jest stawaniem się wolności. Lecz właśnie ta okoliczność pociąga za sobą niezmiernie subtelną aksjologię wolności. Skoro nie ma wolności "obiektywnej", raz
ma. Dla Hegla każdy człowiek jest w ostatecznym rozrachunku wolny taką wolnością, jaką zdoła sobie uświadomić. Istnieje tylko wolność uświadomiona, która jest tożsama ze świadomością wolności.<br>Zatrzymajmy się jeszcze na moment przy problemie aksjologii. W jakim kręgu aksjologicznym pojawia się problem wolności u Hegla? U Hegla nie natrafiamy na nic, co by świadczyć mogło o jakimś jego lęku przed wolnością lub jakiejś pogardzie dla niej. Przeciwnie, pojęcie wolności stanęło od samego początku w samym centrum jego historiozofii. Cały rozwój ducha obiektywnego jest stawaniem się wolności. Lecz właśnie ta okoliczność pociąga za sobą niezmiernie subtelną aksjologię wolności. Skoro nie ma wolności "obiektywnej", raz
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego