Typ tekstu: Książka
Autor: Jackowski Aleksander
Tytuł: Polska sztuka ludowa
Rok: 2002
Chętnika, opublikowane w "Polskiej Sztuce Ludowej" (1977, nr 1). Krzyże miały różną wielkość, cmentarne były duże, natomiast małe zdobiły trzon drewnianego krzyża, a czasem i zakończenia ramion. Małe wieńczyły szczyty kapliczek, większe wieże kościelne. W XX w. rozpowszechniły się na wsi żelazne krzyże na cmentarzach, osadzone w kamiennym bądź betonowym cokole. Często kuto krzyże wraz z promieniami, otaczającymi ich środek. Zdobiono je ornamentyką roślinną, kształtowaną symetrycznie po obu bokach centralnego słupa.
Mniej rozwinięta była forma krat, ale też można było w nich dostrzec dzieła artystycznie ciekawe w kształcie kolców lub zaczepów. Czystości konstrukcji nie zakłócał żaden element niepotrzebny. Dekoracyjność stanowiła uzasadnioną
Chętnika, opublikowane w "Polskiej Sztuce Ludowej" (1977, nr 1). Krzyże miały różną wielkość, cmentarne były duże, natomiast małe zdobiły trzon drewnianego krzyża, a czasem i zakończenia ramion. Małe wieńczyły szczyty kapliczek, większe wieże kościelne. W XX w. rozpowszechniły się na wsi żelazne krzyże na cmentarzach, osadzone w kamiennym bądź betonowym cokole. Często kuto krzyże wraz z promieniami, otaczającymi ich środek. Zdobiono je ornamentyką roślinną, kształtowaną symetrycznie po obu bokach centralnego słupa. <br>Mniej rozwinięta była forma krat, ale też można było w nich dostrzec dzieła artystycznie ciekawe w kształcie kolców lub zaczepów. Czystości konstrukcji nie zakłócał żaden element niepotrzebny. Dekoracyjność stanowiła uzasadnioną
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego