Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
biegunowych:
A. Utożsamianie pary znaków przeciwnych (A = nie-A)
Ni e - b r a m a jest b r a m ą wyzwolenia.
W tym zdaniu mamy wyraźnie do czynienia z 'logika paradoksu'.
Nie-brama (brak bramy) jest bramą. Bezbramną bramą są oczywiście słowa
koanów, których znaczeniem jest brak znaczenia, czyli to, że z punktu
widzenia zdroworozsądkowej logiki klasycznej paradoks nie ma sensu.
Dopiero doświadczenie 'oświecenia' jako ostateczne dotarcie do podstaw
'jaźni jednostkowej' otwiera nową perspektywę postrzegania rzeczywistości,
którą jest sprzeczna tożsamość przeciwieństw.
Do tego typu należy także cytowany wcześniej koan ze zbioru Bezbramna
brama: "Jaźń jest 'buddą' ", gdyż zmienna, skalana 'jaźń
biegunowych: <br>A. Utożsamianie pary znaków przeciwnych (A = nie-A) <br>Ni e - b r a m a jest b r a m ą wyzwolenia. <br>W tym zdaniu mamy wyraźnie do czynienia z 'logika paradoksu'. <br>Nie-brama (brak bramy) jest bramą. Bezbramną bramą są oczywiście słowa <br>koanów, których znaczeniem jest brak znaczenia, czyli to, że z punktu <br>widzenia zdroworozsądkowej logiki klasycznej paradoks nie ma sensu. <br>Dopiero doświadczenie 'oświecenia' jako ostateczne dotarcie do podstaw <br>'jaźni jednostkowej' otwiera nową perspektywę postrzegania rzeczywistości, <br>którą jest sprzeczna tożsamość przeciwieństw. <br>Do tego typu należy także cytowany wcześniej koan ze zbioru Bezbramna <br>brama: "Jaźń jest 'buddą' ", gdyż zmienna, skalana 'jaźń
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego