Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
względu na metafizyczne przesłanki 'logiki paradoksu'
mistrzowie zen odrzucali niektóre teorie, uznawane przez przedstawicieli
innych szkół buddyjskich. Na przykład z punktu widzenia wizji rzeczywistości
jako 'absolutnie sprzecznej samotożsamości' nieuzasadnione jest wyróżnianie
grupy istot, które nigdy nie będą mogły dostąpić 'oświecenia' , jak to czynili
między innymi niektórzy przedstawiciele szkoły chińskiej 'cech dharm' (chiń.
faxianzong; jap. hossoshu). Twierdzenie, iż przeszkodą w dostąpieniu
'oświecenia' jest zła natura tych istot, jest sprzeczne z nauką buddyzmu
o nieistnieniu niezmiennego 'ja'. Budda Śakyamuni nauczał, że natura ludzka
nie jest ustalona - korzenie dobra mogą zostać zniszczone, ale mogą też
pojawić się tam, gdzie ich wcześniej nie było. Takie
względu na metafizyczne przesłanki 'logiki paradoksu' <br>mistrzowie zen odrzucali niektóre teorie, uznawane przez przedstawicieli <br>innych szkół buddyjskich. Na przykład z punktu widzenia wizji rzeczywistości <br>jako 'absolutnie sprzecznej samotożsamości' nieuzasadnione jest wyróżnianie <br>grupy istot, które nigdy nie będą mogły dostąpić 'oświecenia' , jak to czynili <br>między innymi niektórzy przedstawiciele szkoły chińskiej 'cech dharm' (chiń. <br>faxianzong; jap. hossoshu). Twierdzenie, iż przeszkodą w dostąpieniu <br>'oświecenia' jest zła natura tych istot, jest sprzeczne z nauką buddyzmu <br>o nieistnieniu niezmiennego 'ja'. Budda Śakyamuni nauczał, że natura ludzka <br>nie jest ustalona - korzenie dobra mogą zostać zniszczone, ale mogą też <br>pojawić się tam, gdzie ich wcześniej nie było. Takie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego