Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
dla Nishidy synteza j e s t sprzeczną tożsamością
tezy i antytezy. Synteza heglowska może stać się nową tezą i być zanegowana,
podczas gdy syntezy Nishidy zanegować się nie da, ponieważ jest ona
'absolutnie sprzeczną samotożsamością' negacji i afirmacji.
Według Tadeusza Płużańskiego rozróżnienie między poszczególnymi
rozumami (potocznym, klasycznym, paradoksowym i dialektycznym) prowadzi
do wniosku, że uznanie jakiejś teorii za irracjonalną wymaga uściślenia,
z punktu widzenia którego rodzaju rozumu ją oceniamy.
Mistrzowie zen, mówiąc o przekroczeniu rozumu, mieli na myśli rozum
klasyczny, o czym świadczy analiza, którą przeprowadził Masao Abe.
Twierdzi on, że w tradycji buddyjskiej krytykowane jest pojęcie rozumu jako
'rozróżniania
dla Nishidy synteza j e s t sprzeczną tożsamością <br>tezy i antytezy. Synteza heglowska może stać się nową tezą i być zanegowana, <br>podczas gdy syntezy Nishidy zanegować się nie da, ponieważ jest ona <br>'absolutnie sprzeczną samotożsamością' negacji i afirmacji. <br>Według Tadeusza Płużańskiego rozróżnienie między poszczególnymi <br>rozumami (potocznym, klasycznym, paradoksowym i dialektycznym) prowadzi <br>do wniosku, że uznanie jakiejś teorii za irracjonalną wymaga uściślenia, <br>z punktu widzenia którego rodzaju rozumu ją oceniamy. <br>Mistrzowie zen, mówiąc o przekroczeniu rozumu, mieli na myśli rozum <br>klasyczny, o czym świadczy analiza, którą przeprowadził Masao Abe. <br>Twierdzi on, że w tradycji buddyjskiej krytykowane jest pojęcie rozumu jako <br>'rozróżniania
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego