Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
i zdolności
pojmowania swoich uczniów. W Chinach pojawiła się teoria 'jedności trzech
religii' (chiń. sanjiao yizhi; jap. sankyo itchi), czyli jedności buddyzmu,
konfucjanizmu i taoizmu, jednak nie wszyscy mistrzowie zen byli jej
orędownikami. W Japonii także wielu współczesnych mistrzów zen cytuje
nauki taoistycznych mędrców czy Konfucjusza.
Na oddzielną uwagę zasługuje dialog zen i chrześcijaństwa, który także
jest związany z przekonaniem o uniwersalnych aspektach przesłania zen.
Orędownikiem tego dialogu był między innymi Thomas Merton, który
twierdził, że "zen nie jest świadomością o strukturze nadanej przez określoną
formę lub system; jest świadomością ponadkulturową, ponadreligijną, świadomością
przekształconą". Według niego cechą wspólną zen i chrześcijaństwa
i zdolności <br>pojmowania swoich uczniów. W Chinach pojawiła się teoria 'jedności trzech <br>religii' (chiń. sanjiao yizhi; jap. sankyo itchi), czyli jedności buddyzmu, <br>konfucjanizmu i taoizmu, jednak nie wszyscy mistrzowie zen byli jej <br>orędownikami. W Japonii także wielu współczesnych mistrzów zen cytuje <br>nauki taoistycznych mędrców czy Konfucjusza. <br>Na oddzielną uwagę zasługuje dialog zen i chrześcijaństwa, który także <br>jest związany z przekonaniem o uniwersalnych aspektach przesłania zen. <br>Orędownikiem tego dialogu był między innymi Thomas Merton, który <br>twierdził, że "zen nie jest świadomością o strukturze nadanej przez określoną <br>formę lub system; jest świadomością ponadkulturową, ponadreligijną, świadomością <br>przekształconą". Według niego cechą wspólną zen i chrześcijaństwa
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego