Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
aby jakiekolwiek zdanie prawdziwe mogło
zakładać tożsamość negacji i afirmacji. Afirmacja jest bowiem afirmacją
właśnie dlatego, że nie jest negacją. Wszelkie wyróżnianie staje się niemożliwe,
jeśli nie jest możliwa negacja. Warto zauważyć, że zdanie sprzeczne, czyli
takie, w którym zachodzi sprzeczna tożsamość negacji i afirmacji, nie może
być zanegowane i dlatego z punktu widzenia logiki formalnej nie niesie
żadnych treści. Na przykład negacją zdania "Jaźń jest zmienna i jednocześnie
niezmienna" jest zdanie: "Jaźń nie jest zmienna (jest niezmienna) i jednocześnie
nie jest niezmienna (jest zmienna)", a więc sens pozostaje ten sam.
Heidegger widzi konieczność zniesienia zasady sprzeczności w sytuacji,
gdy chcemy
aby jakiekolwiek zdanie prawdziwe mogło <br>zakładać tożsamość negacji i afirmacji. Afirmacja jest bowiem afirmacją <br>właśnie dlatego, że nie jest negacją. Wszelkie wyróżnianie staje się niemożliwe, <br>jeśli nie jest możliwa negacja. Warto zauważyć, że zdanie sprzeczne, czyli <br>takie, w którym zachodzi sprzeczna tożsamość negacji i afirmacji, nie może <br>być zanegowane i dlatego z punktu widzenia logiki formalnej nie niesie <br>żadnych treści. Na przykład negacją zdania "Jaźń jest zmienna i jednocześnie <br>niezmienna" jest zdanie: "Jaźń nie jest zmienna (jest niezmienna) i jednocześnie <br>nie jest niezmienna (jest zmienna)", a więc sens pozostaje ten sam. <br>Heidegger widzi konieczność zniesienia zasady sprzeczności w sytuacji, <br>gdy chcemy
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego