Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
Patriarchy, Huinenga, zastąpiło tradycyjne pojęcie
'najwyższej mądrości' (sanskr. prajna; chiń. banruo; jap. hannya; dosł.
mądrość wykraczająca poza). Przed Huinengiem patriarchowie zen często
używali terminologii buddyjskiej, o czym świadczy słynna rozmowa Bodhidharmy
z cesarzem Wu. Bodhidharma powiedział do cesarza, że budowanie
świątyń buddyjskich nie jest wystarczające. "Prawdziwą zasługą jest cudowna
i doskonała 'najwyższa mądrość'. Jej istotą jest 'pustka'. Nie można tej zasługi
osiągnąć ziemskimi środkami". Dopiero jednak Huineng wyraźnie zaczął
definiować pojęcie transcendentnej 'najwyższej mądrości' zgodnie z 'logiką
paradoksu', twierdząc, że: "to, co Tathagata [przydomek Buddy Śakyamuniego
- A. K.] nazywał transcendentną mądrością, nie jest transcendentną
mądrością. Dlatego właśnie jest transcendentną mądrością". Twierdzenie
Patriarchy, Huinenga, zastąpiło tradycyjne pojęcie <br>'najwyższej mądrości' (sanskr. prajna; chiń. banruo; jap. hannya; dosł. <br>mądrość wykraczająca poza). Przed Huinengiem patriarchowie zen często <br>używali terminologii buddyjskiej, o czym świadczy słynna rozmowa Bodhidharmy <br>z cesarzem Wu. Bodhidharma powiedział do cesarza, że budowanie <br>świątyń buddyjskich nie jest wystarczające. &lt;q&gt;"Prawdziwą zasługą jest cudowna <br>i doskonała 'najwyższa mądrość'. Jej istotą jest 'pustka'. Nie można tej zasługi <br>osiągnąć ziemskimi środkami".&lt;/&gt; Dopiero jednak Huineng wyraźnie zaczął <br>definiować pojęcie transcendentnej 'najwyższej mądrości' zgodnie z 'logiką <br>paradoksu', twierdząc, że: "to, co Tathagata [przydomek Buddy Śakyamuniego <br>- A. K.] nazywał transcendentną mądrością, nie jest transcendentną <br>mądrością. Dlatego właśnie jest transcendentną mądrością". Twierdzenie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego