Typ tekstu: Książka
Autor: Szaniawski Klemens
Tytuł: O nauce, rozumowaniu i wartościach
Rok wydania: 1994
Rok powstania: 1966
teorii w ściślejszym znaczeniu tego słowa. Konkluzja wnioskowania indukcyjnego należy do z góry określonej klasy zdań; wnioskowanie wyróżnia ze zbioru konkluzji możliwych tę właśnie, którą się akceptuje w świetle danych doświadczenia i ze względu na przyjętą regułę. Sytuacja taka nie zachodzi w przypadku konstruowania teorii: klasa założeń "nadbudowywanych" nad danymi doświadczenia nie jest i nie może być a priori zdefiniowana. W tym właśnie sensie budowa teorii jest działalnością twórczą.
Teorie wyjaśniająco-predykcyjne (zwane też czasem modelami matematycznymi odpowiednich klas zjawisk) nie dotrzymują kroku wynikom uzyskanym w trybie bezpośredniego wnioskowania z doświadczenia. Jest to zupełnie zrozumiałe, jeśli weźmie się pod uwagę wymagania
teorii w ściślejszym znaczeniu tego słowa. Konkluzja wnioskowania indukcyjnego należy do z góry określonej klasy zdań; wnioskowanie wyróżnia ze zbioru konkluzji możliwych tę właśnie, którą się akceptuje w świetle danych doświadczenia i ze względu na przyjętą regułę. Sytuacja taka nie zachodzi w przypadku konstruowania teorii: klasa założeń "nadbudowywanych" nad danymi doświadczenia nie jest i nie może być a priori zdefiniowana. W tym właśnie sensie budowa teorii jest działalnością twórczą.<br>Teorie wyjaśniająco-predykcyjne (zwane też czasem modelami matematycznymi odpowiednich klas zjawisk) nie dotrzymują kroku wynikom uzyskanym w trybie bezpośredniego wnioskowania z doświadczenia. Jest to zupełnie zrozumiałe, jeśli weźmie się pod uwagę wymagania
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego