Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Fronda
Nr: 8
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1998
oraz Kierkegaard dokonali radykalnego zerwania z dotychczasową tradycją myśli i filozofii, powrót do której jest już niemożliwy. Jasno wyraziła to Hannah Arendt, gdy napisała, że "Kierkegaard dokonując skoku od zwątpienia do wiary wniósł zwątpienie do wiary, przekształcił atak nowoczesnej nauki na religię w wewnątrzreligijną batalię. Od jego czasów poważne religijne doświadczenie wydaje się możliwe tylko w napięciu między zwątpieniem i wiarą, w zadręczaniu wiary za pomocą wątpliwości i uwalnianiu się od tej udręki jedynie dzięki gwałtownemu uznaniu absurdalności zarówno ludzkiego losu, jak i człowieczej wiary" ("Between Past and Future"). Taka wiara niszczy pewność i podmywa wszelką instytucję religijną. Oparta jest na
oraz Kierkegaard dokonali radykalnego zerwania z dotychczasową tradycją myśli i filozofii, powrót do której jest już niemożliwy. Jasno wyraziła to Hannah Arendt, gdy napisała, że <q>"Kierkegaard dokonując skoku od zwątpienia do wiary wniósł zwątpienie do wiary, przekształcił atak nowoczesnej nauki na religię w <orig>wewnątrzreligijną</> batalię. Od jego czasów poważne religijne doświadczenie wydaje się możliwe tylko w napięciu między zwątpieniem i wiarą, w zadręczaniu wiary za pomocą wątpliwości i uwalnianiu się od tej udręki jedynie dzięki gwałtownemu uznaniu absurdalności zarówno ludzkiego losu, jak i człowieczej wiary"</> ("Between Past and Future"). Taka wiara niszczy pewność i podmywa wszelką instytucję religijną. Oparta jest na
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego