Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
materię i gdzie dokonywa się proces odwrotny: zamienia się jakiś "punkt jeden niewidzialnej przestrzeni w rozbłysk sił magnetyczno-atrakcyjnych". I oto w mistycznym objawieniu odnajduje się ta sama formuła wyobraźni przestrzennej, jaką Słowacki zapisał dziesięć lat wcześniej, ukazując w Kordianie ziemię jako kruchą "kryształową kulę", zawieszoną pośród wszechświata.
Wszechświat, w dramacie romantycznym oddzielający bohatera od Boga, najtrudniej poddaje się działaniom teatralnego dekoratora. Im bardziej staranna będzie sceniczna konkretyzacja, tym bardziej jest sprzeczna z ideą dramatu mistycznego; niweczy Tajemnicę. Szczycący się techniczną sprawnością i mnogimi efektami teatr doby romantyzmu wyjątkowo źle nadawał się do przekazania mistycznego tonu dramatu; ten ciężar musi dźwigać
materię i gdzie dokonywa się proces odwrotny: zamienia się jakiś "punkt jeden niewidzialnej przestrzeni w rozbłysk sił magnetyczno-atrakcyjnych". I oto w mistycznym objawieniu odnajduje się ta sama formuła wyobraźni przestrzennej, jaką Słowacki zapisał dziesięć lat wcześniej, ukazując w Kordianie ziemię jako kruchą "kryształową kulę", zawieszoną pośród wszechświata.<br>Wszechświat, w dramacie romantycznym oddzielający bohatera od Boga, najtrudniej poddaje się działaniom teatralnego dekoratora. Im bardziej staranna będzie sceniczna konkretyzacja, tym bardziej jest sprzeczna z ideą dramatu mistycznego; niweczy Tajemnicę. Szczycący się techniczną sprawnością i mnogimi efektami teatr doby romantyzmu wyjątkowo źle nadawał się do przekazania mistycznego tonu dramatu; ten ciężar musi dźwigać
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego