Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
SZTUKA KOMPROMISU

Mickiewicz, Słowacki i Krasiński nie mieli szans na wprowadzenie swoich dramatów na scenę. Można widzieć w tym ich osobistą tragedię, ale dla potomnych, dla współczesnego nam teatru, był to osobliwy dar losu. Znali bowiem - a w każdym razie mogli znać - teatr romantyczny, żywili nim swoją wyobraźnię, widzieli, jak dramat przekształca się na scenie, ale sami nie stawali przed pokusą ulegania presji teatru, cenzury, publiczności.
Dla interpretacji tego fenomenu należałoby może, obok wprowadzonej z myślą o romantykach nazwy "dramat niesceniczny", wyróżnić inną jeszcze kategorię: dzieł, które z pewnością za "niesceniczne" nie mogłyby nigdy być uznane (jak Horsztyński, Fantazy), a jednak
SZTUKA KOMPROMISU&lt;/&gt;<br><br>Mickiewicz, Słowacki i Krasiński nie mieli szans na wprowadzenie swoich dramatów na scenę. Można widzieć w tym ich osobistą tragedię, ale dla potomnych, dla współczesnego nam teatru, był to osobliwy dar losu. Znali bowiem - a w każdym razie mogli znać - teatr romantyczny, żywili nim swoją wyobraźnię, widzieli, jak dramat przekształca się na scenie, ale sami nie stawali przed pokusą ulegania presji teatru, cenzury, publiczności.<br>Dla interpretacji tego fenomenu należałoby może, obok wprowadzonej z myślą o romantykach nazwy "dramat niesceniczny", wyróżnić inną jeszcze kategorię: dzieł, które z pewnością za "niesceniczne" nie mogłyby nigdy być uznane (jak Horsztyński, Fantazy), a jednak
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego