Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
przykrawano dzieł z myślą o ewentualnej inscenizacji. Rozróżnienie takie wydaje się ważne, ponieważ pomaga wyjaśnić fenomen niebywałej żywotności polskiego dramatu romantycznego. A może i zjawisko ogólniejsze: dzieła naprawdę wielkie, ponadczasowe, "niezależne od epoki", jak mówił Słowacki, powstają tylko wtedy, gdy twórca zupełnie nie zaprząta sobie głowy żadnymi uzależnieniami.
Romantycy uznawali dramat za gatunek poezji najpełniej ich epoce odpowiadający. Póki nie przeżyli wielkich na tym polu rozczarowań, jako naturalną formę kontaktu między dramaturgiem a publicznością wskazywali teatr; z wizją teatru przed oczyma pisali swe dzieła. Czy jednak mógł powstać dramat prawdziwie, wspaniale romantyczny, jeśli jego narodzinom od początku towarzyszyła myśl o wprowadzeniu
przykrawano dzieł z myślą o ewentualnej inscenizacji. Rozróżnienie takie wydaje się ważne, ponieważ pomaga wyjaśnić fenomen niebywałej żywotności polskiego dramatu romantycznego. A może i zjawisko ogólniejsze: dzieła naprawdę wielkie, ponadczasowe, "niezależne od epoki", jak mówił Słowacki, powstają tylko wtedy, gdy twórca zupełnie nie zaprząta sobie głowy żadnymi uzależnieniami.<br>Romantycy uznawali dramat za gatunek poezji najpełniej ich epoce odpowiadający. Póki nie przeżyli wielkich na tym polu rozczarowań, jako naturalną formę kontaktu między dramaturgiem a publicznością wskazywali teatr; z wizją teatru przed oczyma pisali swe dzieła. Czy jednak mógł powstać dramat prawdziwie, wspaniale romantyczny, jeśli jego narodzinom od początku towarzyszyła myśl o wprowadzeniu
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego