Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Sztuka
Nr: 3
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1974
wychowanej i niewinnej panny z dobrego domu. Tylko podkreślone przez artystę beznadziejnie smutne oczy stwarzają komentarz do całej tej gry sztuczności. Najliczniej wśród Portretów polskich reprezentowane są podobizny dzieci. Są to przeważnie młode, nieszczęśliwe stworzenia ubrane w świąteczne garniturki, białe koszule, nowe błyszczące buciki; dzieci starannie umyte i uczesane, stojące drętwo obok stołu ze spojrzeniem skierowanym przed siebie. W tych odświętnych strojach dzieci wydają się niezręczne i nieporadne, nie wiedzą jak się zachować i dlatego są nieruchome, jak choćby ów chłopiec z obrazu Ciżemki. Czasem starają się przybierać "swobodne" i "naturalne" pozy podpatrzone u dorosłych. I wówczas stają się żałośnie śmieszne
wychowanej i niewinnej panny z dobrego domu. Tylko podkreślone przez artystę beznadziejnie smutne oczy stwarzają komentarz do całej tej gry sztuczności. Najliczniej wśród <hi rend="italic">Portretów polskich</> reprezentowane są podobizny dzieci. Są to przeważnie młode, nieszczęśliwe stworzenia ubrane w świąteczne garniturki, białe koszule, nowe błyszczące buciki; dzieci starannie umyte i uczesane, stojące drętwo obok stołu ze spojrzeniem skierowanym przed siebie. W tych odświętnych strojach dzieci wydają się niezręczne i nieporadne, nie wiedzą jak się zachować i dlatego są nieruchome, jak choćby ów chłopiec z obrazu <hi rend="italic">Ciżemki</>. Czasem starają się przybierać "swobodne" i "naturalne" pozy podpatrzone u dorosłych. I wówczas stają się żałośnie śmieszne
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego