ale cała twórczość Kochanowskiego jest nieustannym pytaniem o te sprawy. Odpowiedzi są różne, Kochanowski posługuje się koncepcjami starożytności, neoplatonizmu i chrześcijaństwa, ale wyobraźnia poety krąży wokół mitologicznych pejzaży Hadesu, wokół podziemnych "<orig>tęskliwych</> jezior" i "niepomnego zdroju", wokół <gap>. Ta wiedza wyobraźni o Hadesie jest podejrzeniem o nicość pośmiertną, podejrzeniem o śmierć duszy. <br>Człowiek Kochanowskiego nie jest w stanie sprostać swojemu człowieczeństwu. Bo jest sam pośród pozaludzkich porządków, które go determinują - porządków Boga, natury, fortuny. Bo człowieczeństwo bycie prawdziwie ludzkie i naznaczone prawdziwie ludzkim sensem wymaga takich czynów i takiej wiedzy, które leżą poza granicami ludzkich możliwości. Bo granice ludzkich możliwości są takie, że