Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
1802) Augusta Wilhelma Schlegla ani Alarcos (1802) Fryderyka Schlegla; wyraźnie nieudane, nie stanowiły przełomu w tradycyjnej poetyce gatunku. Nie był przełomem także Remorse (1813) Coleridge'a, dramat świetnie przyjęty przez krytyków. Punktem wyjścia dla uwag o dramacie były zatem uznane przez romantyków dawne arcydzieła - Szekspira, Calderona - oraz znajomość współczesnego teatru, zmiennego, dynamicznie się rozwijającego, fascynującego nowościami, olśniewającą i nieoczekiwaną perspektywą, w jakiej można było oczyma wyobraźni ujrzeć własne dzieło. Dramaty "romantyczne" zaczęły się pojawiać o wiele później.
W teatrze, wcielającym ideał harmonijnej symbiozy myśli i wszelkich sztuk, widowisko nadal miałoby realizować wiernie idee dramaturga. Poeci pojmowali nadal teatralny spektakl jako miejsce wiernej
1802) Augusta Wilhelma Schlegla ani Alarcos (1802) Fryderyka Schlegla; wyraźnie nieudane, nie stanowiły przełomu w tradycyjnej poetyce gatunku. Nie był przełomem także Remorse (1813) Coleridge'a, dramat świetnie przyjęty przez krytyków. Punktem wyjścia dla uwag o dramacie były zatem uznane przez romantyków dawne arcydzieła - Szekspira, Calderona - oraz znajomość współczesnego teatru, zmiennego, dynamicznie się rozwijającego, fascynującego nowościami, olśniewającą i nieoczekiwaną perspektywą, w jakiej można było oczyma wyobraźni ujrzeć własne dzieło. Dramaty "romantyczne" zaczęły się pojawiać o wiele później.<br>W teatrze, wcielającym ideał harmonijnej symbiozy myśli i wszelkich sztuk, widowisko nadal miałoby realizować wiernie idee dramaturga. Poeci pojmowali nadal teatralny spektakl jako miejsce wiernej
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego