planu w organizacji (odpowiednio: cała organizacja, wyróżnione obszary, operacje i poszczególne przedsięwzięcia),<br> udział i odpowiedzialność szczebli zarządzania w opracowywaniu i wykonaniu planu (odpowiednio: naczelne kierownictwo, szczebel średni, szczebel najniższy).<br>Planowanie od strony wykonawczej obejmuje wszystkie szczeble zarządzania w organizacji, ze szczególnym udziałem odpowiednich komórek sztabowych. W zakres planowania wchodzi cała działalność wykonawcza, dzielona na obszary (plany odcinkowe): marketing, produkcja, finanse, zasoby ludzkie, rozwój techniki i technologii, jakość, inwestycje, koszty, zaopatrzenie i wiele innych. Jedne plany dotyczą jednorazowych przedsięwzięć, inne działań cyklicznych, a jeszcze inne trwałych aspektów działań organizacji. Plany powinny charakteryzować się wieloma walorami, gdyż pełnią rolę wzorca działań wykonawczych. Pożądane