Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Almanach Humanistyczny "Bez wiedzy i zgody..."
Nr: 5
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1986
interpretacji, jakimi - niczym werniksem - krytyka pokryła twórczość Herberta. Według Barańczaka wyobraźnią i językiem poetyckim Zbigniewa Herberta rządzą następujące reguły: reguła antynomii (rozdz. II), reguła demaskacji (rozdz. III), reguła ironii (rozdz. IV) oraz - na nieco innych zasadach, bo będąc fundamentem aksjologicznym - imponderabilia (rozdz. V). Antynomie polegają na stałej aksjologicznej konfrontacji obszaru "dziedzictwa" z obszarem "wydziedziczenia". Chodzi tu o istniejącą w poezji Herberta konfrontację geograficzną (Wschód-Zachód), historyczną (przeszłość-współczesność) i poznawczą (mit a empiria). Antynomie te ujawniają się nie tylko na poziomie tematów, lecz już na poziomie słownictwa (np. różna symbolika kolorów), etycznych lub estetycznych kategorii pojęciowych (np. abstrakcyjne - zmysłowe, doskonałe - błędne
interpretacji, jakimi - niczym werniksem - krytyka pokryła twórczość Herberta. Według Barańczaka wyobraźnią i językiem poetyckim Zbigniewa Herberta rządzą następujące reguły: reguła antynomii (rozdz. II), reguła demaskacji (rozdz. III), reguła ironii (rozdz. IV) oraz - na nieco innych zasadach, bo będąc fundamentem aksjologicznym - imponderabilia (rozdz. V). Antynomie polegają na stałej aksjologicznej konfrontacji obszaru "dziedzictwa" z obszarem "wydziedziczenia". Chodzi tu o istniejącą w poezji Herberta konfrontację geograficzną (Wschód-Zachód), historyczną (przeszłość-współczesność) i poznawczą (mit a empiria). Antynomie te ujawniają się nie tylko na poziomie tematów, lecz już na poziomie słownictwa (np. różna symbolika kolorów), etycznych lub estetycznych kategorii pojęciowych (np. abstrakcyjne - zmysłowe, doskonałe - błędne
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego