Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
to konieczne, gdyż akcja jest w operze statyczna, toczy się w tempie śpiewu; a im mniej dzieje się na scenie, tym ważniejsza staje się zatrzymująca uwagę widzów strona wizualna. Szczególną dbałość o nią wymuszały długie partie śpiewane. Dekoracje wykonywano dla uświetnienia konkretnego dzieła, malowidła przedstawiały strojne fasady pałaców, wspaniałe kaskady, egzotyczną roślinność... Później iluzję potęgowała starannie kształtowana perspektywa, powiększająca optycznie przestrzeń sceniczną. Z widowisk operowych emanowało wrażenie przepychu, współtworzącego atmosferę wzniosłości - lub uderzała liryczna malowniczość, towarzysząca melodramatom. W każdym razie były to rzeczywiście widowiska, a nie muzyczny recital z tłem.
Ważną rangę miały przedstawienia operowe również w weimarskim teatrze. Goethe wielbił
to konieczne, gdyż akcja jest w operze statyczna, toczy się w tempie śpiewu; a im mniej dzieje się na scenie, tym ważniejsza staje się zatrzymująca uwagę widzów strona wizualna. Szczególną dbałość o nią wymuszały długie partie śpiewane. Dekoracje wykonywano dla uświetnienia konkretnego dzieła, malowidła przedstawiały strojne fasady pałaców, wspaniałe kaskady, egzotyczną roślinność... Później iluzję potęgowała starannie kształtowana perspektywa, powiększająca optycznie przestrzeń sceniczną. Z widowisk operowych emanowało wrażenie przepychu, współtworzącego atmosferę wzniosłości - lub uderzała liryczna malowniczość, towarzysząca melodramatom. W każdym razie były to rzeczywiście widowiska, a nie muzyczny recital z tłem.<br>Ważną rangę miały przedstawienia operowe również w weimarskim teatrze. Goethe wielbił
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego