fizjologiczna, poznawanie tajemnic własnego ciała, płci, szok "pierwszej krwi" łączą się nierozdzielnie z kwestią samopoznania w najszerszym sensie. Dramat pokwitania splata się z dramatem egzystencji; bohaterki dążą do poznania głębi własnego "ja" i są w tym nienasycone aż do samozniszczenia (powieści Filipiak i Tryzny).<br> Podobny splot problematyki fizjologicznej, psychologicznej i egzystencjalnej można odnaleźć w prozie pokolenia lansowanego przez Henryka Berezę na łamach "Twórczości" w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych pod sztandarem "rewolucji artystycznej". Powieści Ryszarda Schuberta, Jana Drzeżdżona, Zygmunta Trziszki, Donata Kirscha, Józefa Łozińskiego, Krystyny Sakowicz, Marka Bukowskiego, Dariusza Bitnera wprowadzają naturalistyczną mowę wewnętrzną postaci.<br> Oryginalnym rysem tych utworów jest przedstawienie mowy