Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
nawroty struktur czy pojedynczych
słów, np. typ tzw. Credo-Messe. Zatem struktura tak zakomponowanego tekstu mszalnego
różniła się zasadniczo od jego struktury pierwotnej, liturgicznej. W rezultacie
jednak, zabieg ten pozwalał na tworzenie bardziej rozbudowanych (mikro) struktur
formalnych, związanych właśnie z tak zakomponowanym tekstem, niekiedy jednorodnych
materiałowo i operujących jednorodnym typem ekspresji; stwarzało to także możliwość
operowania dużymi kontrastami. Ponadto w częściach Kyrie i Agnus Dei ­ nierozbudowanych
tekstowo, kompozytor wprowadzając element dekompozycji, mógł muzycznie nadać
im rozmiary proporcjonalne do części rozbudowanych tekstowo ­ Gloria i Credo,
­ zacieranie warstwy semantycznej tekstu,
­ różne typy narracji, np. praca motywiczna i korespondencja motywiczna z pierwszoplanową
rolą partii
nawroty struktur czy pojedynczych <br>słów, np. typ tzw. Credo-Messe. Zatem struktura tak zakomponowanego tekstu mszalnego <br>różniła się zasadniczo od jego struktury pierwotnej, liturgicznej. W rezultacie <br>jednak, zabieg ten pozwalał na tworzenie bardziej rozbudowanych (mikro) struktur <br>formalnych, związanych właśnie z tak zakomponowanym tekstem, niekiedy jednorodnych <br>materiałowo i operujących jednorodnym typem ekspresji; stwarzało to także możliwość <br>operowania dużymi kontrastami. Ponadto w częściach Kyrie i Agnus Dei ­ nierozbudowanych <br>tekstowo, kompozytor wprowadzając element dekompozycji, mógł muzycznie nadać <br>im rozmiary proporcjonalne do części rozbudowanych tekstowo ­ Gloria i Credo,<br> ­ zacieranie warstwy semantycznej tekstu,<br> ­ różne typy narracji, np. praca motywiczna i korespondencja motywiczna z pierwszoplanową <br>rolą partii
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego