Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
najbardziej ekspresyjnych opracowań tego tekstu wśród (omawianych)
mszy z pierwszej połowy stulecia. Ekspresję dramatyczną buduje kilka konwencjonalnych
środków: uporczywie powtarzana w metrum trójdzielnym (6/4), w podwójnym pedale

nuta stała, na tle akordów zestawianych opozycyjnie (trójdźwięk mollowy ­ akord
o większym nasyceniu brzmienia), w c: 0T( DĘŤŤ)[D] 0T DŤŤ z ekstremalną zmianą
rejestrów i rytmizowana deklamacja tekstu na jednym dźwięku, ze zmianami dynamicznymi
(mf, ff) przez kilka grup głosowych (T-B, S, tutti, prz. 138). Również typ ekspresji

dramatycznej (Maestoso, marcato e dramatico) występuje w Missa pro Pace w opracowaniu
struktury semantycznej Et expecto resurrectionem mortuorum (s. 30), z deklamacją
tekstu
najbardziej ekspresyjnych opracowań tego tekstu wśród (omawianych) <br>mszy z pierwszej połowy stulecia. Ekspresję dramatyczną buduje kilka konwencjonalnych <br>środków: uporczywie powtarzana w metrum trójdzielnym (6/4), w podwójnym pedale <br><br>nuta stała, na tle akordów zestawianych opozycyjnie (trójdźwięk mollowy ­ akord <br>o większym nasyceniu brzmienia), w c: 0T( DĘŤŤ)[D] 0T DŤŤ z ekstremalną zmianą <br>rejestrów i rytmizowana deklamacja tekstu na jednym dźwięku, ze zmianami dynamicznymi <br>(mf, ff) przez kilka grup głosowych (T-B, S, tutti, prz. 138). Również typ ekspresji <br><br>dramatycznej (Maestoso, marcato e dramatico) występuje w Missa pro Pace w opracowaniu <br>struktury semantycznej Et expecto resurrectionem mortuorum (s. 30), z deklamacją <br>tekstu
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego