Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Dialog
Nr: 9
Miejsce wydania: Warszawa
Rok wydania: 1958
Rok powstania: 1996
z facetką w samochodzie, dwie pary rąk, potem trącają się kieliszkiem, klucz w drzwiach, pończochy przewieszone na krześle, dwa strzały z rewolweru itd. itp. Shakespeare buduje akcję z zagęszczeń, z błysków, z metafory. Opuszcza wszystko, co nudne. Trzecia cecha - dawno już ją zauważyli badacze - to teoria dramatyczna elżbietan. Narodziny tragedii elżbietańskiej bardzo były podobne do narodzin kina. Brali do tragedii wszystko, co było pod ręką. Zdarzenia dnia codziennego, kronikę kryminalną, strzępy historii, legendy, politykę i filozofię. Była to kronika aktualności i kronika historyczna. Tragedia elżbietańska była żarłoczna; wolna od reguł rzucała się na każdy temat. Jak film. Karmiła się kryminałem, historią
z facetką w samochodzie, dwie pary rąk, potem trącają się kieliszkiem, klucz w drzwiach, pończochy przewieszone na krześle, dwa strzały z rewolweru itd. itp. Shakespeare buduje akcję z zagęszczeń, z błysków, z metafory. Opuszcza wszystko, co nudne. Trzecia cecha - dawno już ją zauważyli badacze - to teoria dramatyczna elżbietan. Narodziny tragedii elżbietańskiej bardzo były podobne do narodzin kina. Brali do tragedii wszystko, co było pod ręką. Zdarzenia dnia codziennego, kronikę kryminalną, strzępy historii, legendy, politykę i filozofię. Była to kronika aktualności i kronika historyczna. Tragedia elżbietańska była żarłoczna; wolna od reguł rzucała się na każdy temat. Jak film. Karmiła się kryminałem, historią
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego