Typ tekstu: Książka
Autor: red. Gomulicka Barbara
Tytuł: Pisarze polskiego oświecenia
Rok: 1996
zacofania i obskurantyzmu, ciemnoty i religijnego fanatyzmu. Aczkolwiek z przekonania sensualista, nie zerwał nigdy Borowski z Kościołem i religią objawioną, choć nie omieszkał przy różnych okazjach występować przeciw dewocji, nadmiernej wystawności obrzędów i czysto zewnętrznej, spektakularnej stronie praktyk religijnych.
Równocześnie wyznawał zasadę wolności i równości ludzi, był zwolennikiem idei francuskich encyklopedystów, ale odrzucał zdecydowanie tezę Helwecjusza, że pobudką wszelkiego działania jest miłość własna, a miarą wszelkich ocen interes osobisty. Z drugiej strony wszakże pozostawał w opozycji do tradycjonalizmu Louis Gabriel Ambroise de Bonalda, Joseph de Maistre'a i HuguesFélicité Robert de Lamennais'go, dla których ciągłość systemów i sposobów myślenia była jedynym kryterium
zacofania i obskurantyzmu, ciemnoty i religijnego fanatyzmu. Aczkolwiek z przekonania sensualista, nie zerwał nigdy Borowski z Kościołem i religią objawioną, choć nie omieszkał przy różnych okazjach występować przeciw dewocji, nadmiernej wystawności obrzędów i czysto zewnętrznej, spektakularnej stronie praktyk religijnych.<br> Równocześnie wyznawał zasadę wolności i równości ludzi, był zwolennikiem idei francuskich encyklopedystów, ale odrzucał zdecydowanie tezę Helwecjusza, że pobudką wszelkiego działania jest miłość własna, a miarą wszelkich ocen interes osobisty. Z drugiej strony wszakże pozostawał w opozycji do tradycjonalizmu Louis Gabriel Ambroise de Bonalda, Joseph de Maistre'a i HuguesFélicité Robert de Lamennais'go, dla których ciągłość systemów i sposobów myślenia była jedynym kryterium
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego