Typ tekstu: Książka
Autor: Siwicka Dorota, Bieńczyk Marek, Nawarecki Aleksander
Tytuł: Szybko i szybciej
Rok: 1996
jako kategorie teatrologiczne
(próba sformułowania pytań)

I


- tak określał istotę teatru Leon Schiller. I choć - jako człowiek Wielkiej Reformy Teatru - poszukiwał "pradawnej organicznej jedności słowa, muzyki i ruchu", to jednak właśnie kategorię ruchu - szeroko rozumianego - uprzywilejował. Zaliczał teatr do sztuk "ruch przez ruch wyrażających - w czasie i przestrzeni", a jego esencji upatrywał w "ruchu dramatycznie wypowiadanym".
Taka koncepcja teatru wyrasta oczywiście z historycznych przesłanek, jest znakiem czasu, w jakim powstała, świadectwem poszukiwania istoty teatralności w ruchu pojętym jako element estetycznej całości.
Jednak myślenie o teatrze w kategoriach dynamiczności i ruchu może być rozpatrywane nie tylko w porządku stylów inscenizacyjnych czy historycznych
jako kategorie teatrologiczne<br>(próba sformułowania pytań)&lt;/&gt;<br><br>I <br>&lt;gap&gt;<br><br>- tak określał istotę teatru Leon Schiller. I choć - jako człowiek Wielkiej Reformy Teatru - poszukiwał "pradawnej organicznej jedności słowa, muzyki i ruchu", to jednak właśnie kategorię ruchu - szeroko rozumianego - uprzywilejował. Zaliczał teatr do sztuk "ruch przez ruch wyrażających - w czasie i przestrzeni", a jego esencji upatrywał w "ruchu dramatycznie wypowiadanym".<br>Taka koncepcja teatru wyrasta oczywiście z historycznych przesłanek, jest znakiem czasu, w jakim powstała, świadectwem poszukiwania istoty teatralności w ruchu pojętym jako element estetycznej całości.<br>Jednak myślenie o teatrze w kategoriach dynamiczności i ruchu może być rozpatrywane nie tylko w porządku stylów inscenizacyjnych czy historycznych
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego