Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Almanach Humanistyczny "Bez wiedzy i zgody..."
Nr: 5
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1986
klasycznej metafizyki, w której tak trudno jest pomyśleć relację między wolnością Boga a wolnością człowieka. Dla mnie bardzo interesującą próbą odpowiedzi na pytanie o ostateczny sens zła i ludzkich dziejów jest myśl Ricoeura: według niego sens ten rysuje się jedynie w perspektywie chrześcijańskiej nadziei, dla której ważna jest nie tyle etiologia zła, co jego przemiana - zapoczątkowana przez Chrystusa, ale do której kontynuacji jesteśmy zaproszeni - w dobro i to dobro jeszcze większe niż było "przed" wtargnięciem zła. W świetle tej nadziei na przemianę sens rzeczywistości - bezskutecznie trapiony przez spekulatywną teodyceę - jest ukrytym sensem dziejów, a nie logiką bytu, jak to się dzieje
klasycznej metafizyki, w której tak trudno jest pomyśleć relację między wolnością Boga a wolnością człowieka. Dla mnie bardzo interesującą próbą odpowiedzi na pytanie o ostateczny sens zła i ludzkich dziejów jest myśl Ricoeura: według niego sens ten rysuje się jedynie w perspektywie chrześcijańskiej <hi>nadziei</hi>, dla której ważna jest nie tyle etiologia zła, co jego <hi>przemiana</hi> - zapoczątkowana przez Chrystusa, ale do której kontynuacji jesteśmy zaproszeni - w dobro i to dobro jeszcze większe niż było "przed" wtargnięciem zła. W świetle tej nadziei na przemianę sens rzeczywistości - bezskutecznie trapiony przez spekulatywną teodyceę - jest ukrytym sensem <hi>dziejów</hi>, a nie logiką bytu, jak to się dzieje
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego