Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Studia Socjologiczne
Nr: 4
Miejsce wydania: Wrocław
Rok: 1976
ma odkryć zasadnicze prawa nieświadomej aktywności umysłu, które warunkują nie tylko wszelkie kulturowe twory człowieka, ale i sposób, w jaki postrzega on świat od niego niezależny, czyli naturę. Osiąga więc zrozumienie nie na poziomie partykularnych kultur, ale człowieka w ogóle. Jest to koncepcja śmiała, przekraczająca granicę nauki szczegółowej, jaką jest etnologia. Stając się koncepcją o filozoficznym charakterze zmienia jednak zasadniczo swój status. Lévi-Strauss - wychodząc od pozytywistycznej koncepcji wiedzy - chciał stworzyć z etnologii prawdziwą, ścisłą naukę na wzór językoznawstwa i nauk przyrodniczych. W konsekwencji powstała koncepcja metafizyczna, która - nie poddając się kryterium weryfikacji - falsyfikacji - traci walor naukowości właśnie z pozytywistycznego (dokładniej
ma odkryć zasadnicze prawa nieświadomej aktywności umysłu, które warunkują nie tylko wszelkie kulturowe twory człowieka, ale i sposób, w jaki postrzega on świat od niego niezależny, czyli naturę. Osiąga więc zrozumienie nie na poziomie partykularnych kultur, ale człowieka w ogóle. Jest to koncepcja śmiała, przekraczająca granicę nauki szczegółowej, jaką jest etnologia. Stając się koncepcją o filozoficznym charakterze zmienia jednak zasadniczo swój status. Lévi-Strauss - wychodząc od pozytywistycznej koncepcji wiedzy - chciał stworzyć z etnologii prawdziwą, ścisłą naukę na wzór językoznawstwa i nauk przyrodniczych. <page nr=65> W konsekwencji powstała koncepcja metafizyczna, która - nie poddając się kryterium weryfikacji - falsyfikacji - traci walor naukowości właśnie z pozytywistycznego (dokładniej
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego