Typ tekstu: Książka
Autor: Werner Andrzej
Tytuł: Dekada filmu
Rok: 1997
swoich czasów. Natomiast tak często spotykana u Viscontiego metoda inkrustacji różnorodnych - i bardzo reprezentatywnych dla wielkiej literatury - wątków w filmy częstokroć krańcowo odmienne tematycznie, historycznie i stylistycznie jest już swoistą i godną bacznej uwagi metodą włoskiego mistrza. Wzorowanie pierwszej części Zmierzchu Bogów (znowu Nietzsche!) na Buddenbrookach, choć bez żadnych związków fabularnych z tą powieścią, uzasadnione jest gatunkiem i tematem filmu: rodzinną sagą przedstawiającą rozkład świetnego rodu niemieckich przemysłowców w bezpośrednim związku z przedstawionym procesem genezy nazizmu, tak żywo interesującym wielkiego niemieckiego pisarza w późniejszym okresie twórczości, a wcześniej - najpierw ulegającemu niebezpiecznemu prądowi czasu (w Betrachtungen eines Unpolitischen), by niedługo potem przenikliwie
swoich czasów. Natomiast tak często spotykana u Viscontiego metoda inkrustacji różnorodnych - i bardzo reprezentatywnych dla wielkiej literatury - wątków w filmy częstokroć krańcowo odmienne tematycznie, historycznie i stylistycznie jest już swoistą i godną bacznej uwagi metodą włoskiego mistrza. Wzorowanie pierwszej części Zmierzchu Bogów (znowu Nietzsche!) na Buddenbrookach, choć bez żadnych związków fabularnych z tą powieścią, uzasadnione jest gatunkiem i tematem filmu: rodzinną sagą przedstawiającą rozkład świetnego rodu niemieckich przemysłowców w bezpośrednim związku z przedstawionym procesem genezy nazizmu, tak żywo interesującym wielkiego niemieckiego pisarza w późniejszym okresie twórczości, a wcześniej - najpierw ulegającemu niebezpiecznemu prądowi czasu (w Betrachtungen eines Unpolitischen), by niedługo potem przenikliwie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego