Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
z pojawiającymi się
okazjonalnie obiegowymi formułami melodycznymi (np. Furmanik Missa Prima b.r.,
s. 2), aż do najprostszej, homorytmicznej postaci. W związku z tym rytmikę ograniczano
do struktur elementarnych, stosując często konwencję dawniejszego zapisu metrum
(u Gieburowskiego z reguły). Uogólniając, typ faktury służył wyraźnej deklamacji
tekstu. Równocześnie w celu
zróżnicowania fakturalnego stosowano wiele środków, respektując strukturę wersową
tekstów: następujące po sobie odcinki jednogłosowe, np. Chlondowski Missa Dominicalis[I],
1936 (Christe, s. 2), dwugłos, np. Furmanik Missa Prima, b.r. (Gloria, s. 4),
"koncertujące" przeciwstawianie jednego głosu chóralnemu tutti, np. Chlondowski
Missa brevis et facilis, 1910 (Gloria, s. 3), aż do krótkich
z pojawiającymi się <br>okazjonalnie obiegowymi formułami melodycznymi (np. Furmanik Missa Prima b.r., <br>s. 2), aż do najprostszej, homorytmicznej postaci. W związku z tym rytmikę ograniczano <br>do struktur elementarnych, stosując często konwencję dawniejszego zapisu metrum <br>(u Gieburowskiego z reguły). Uogólniając, typ faktury służył wyraźnej deklamacji <br>tekstu. Równocześnie w celu <br>zróżnicowania fakturalnego stosowano wiele środków, respektując strukturę wersową <br>tekstów: następujące po sobie odcinki jednogłosowe, np. Chlondowski Missa Dominicalis[I], <br>1936 (Christe, s. 2), dwugłos, np. Furmanik Missa Prima, b.r. (Gloria, s. 4), <br>"koncertujące" przeciwstawianie jednego głosu chóralnemu tutti, np. Chlondowski <br>Missa brevis et facilis, 1910 (Gloria, s. 3), aż do krótkich
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego