Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Studia Socjologiczne
Nr: 4
Miejsce wydania: Warocław
Rok: 1976
większości, w zasadzie niezmiennej, i mniejszości tracącej odrębność. Zamiast tego występuje pojęcie "proporcjonalnego wkładu" grup składowych do przyszłej wspólnej kultury i społeczeństwa. Do trzeciej kategorii zaliczyłem koncepcje i stanowiska ukazujące różnorodność, wielokierunkowość i wielopłaszczyznowość kontaktów między grupami etnicznymi. Jest to kategoria najmniej jednorodna. Zaliczyłem do niej ujęcia psychologiczne, kulturalistyczne, makrospołeczne, formalno-strukturalne. Wspólną ich cechą jest poszukiwanie czynników wyznaczających charakter stosunków między grupami etnicznymi w społeczeństwie wieloetnicznym. Cechą odróżniającą je od ujęć pozostałych jest rezygnacja z konstrukcji uniwersalnego i jednokierunkowego modelu stosunków międzyetnicznych.
Teorie asymilacji. Nie wszystkie omawiane w tym miejscu koncepcje zaliczyć można bez zastrzeżeń do teorii asymilacji. Autorzy niektórych
większości, w zasadzie niezmiennej, i mniejszości tracącej odrębność. Zamiast tego występuje pojęcie "proporcjonalnego wkładu" grup składowych do przyszłej wspólnej kultury i społeczeństwa. Do trzeciej kategorii zaliczyłem koncepcje i stanowiska ukazujące różnorodność, wielokierunkowość i wielopłaszczyznowość kontaktów między grupami etnicznymi. Jest to kategoria najmniej jednorodna. Zaliczyłem do niej ujęcia psychologiczne, kulturalistyczne, makrospołeczne, formalno-strukturalne. Wspólną ich cechą jest poszukiwanie czynników wyznaczających charakter stosunków między grupami etnicznymi w społeczeństwie wieloetnicznym. Cechą odróżniającą je od ujęć pozostałych jest rezygnacja z konstrukcji uniwersalnego i jednokierunkowego modelu stosunków międzyetnicznych.<br>Teorie asymilacji. Nie wszystkie omawiane w tym miejscu koncepcje zaliczyć można bez zastrzeżeń do teorii asymilacji. Autorzy niektórych
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego