Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Sztuka
Nr: 3
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1974
płaszczyzny. Ta płaszczyzna, odgradzająca nasz wzrok od postrzegania i identyfikowania zróżnicowanych kształtów natury, uniemożliwia grę dynamiki wzroku, a tym samym rodzi lęk zamknięcia - klaustrofobię. Zauważmy, w jakim stopniu malarstwo w architekturze przeciwstawia się właśnie tej dwuwymiarowości płaszczyzny, przeciwstawia ruch i zmienność - statyce milczącej architektury, tworząc, na płaszczyźnie grę wizualną i formując zorganizowanie pola widzenia.
Rzecz prosta, nie atakuję tutaj masowego, wysokościowego budownictwa. Nieuchronne są bowiem skutki wielkich aglomeracji i postępujące procesy uprzemysłowienia budownictwa. Możemy tutaj tylko domagać się nowych jakości budownictwa, rewizji przestarzałych dogmatów urbanistycznych, poszukiwać nowych możliwości modularnego różnicowania zabudowy. Ale systemu nie zmienimy. Na pewno też nie będą tutaj
płaszczyzny. Ta płaszczyzna, odgradzająca nasz wzrok od postrzegania i identyfikowania zróżnicowanych kształtów natury, uniemożliwia grę dynamiki wzroku, a tym samym rodzi lęk zamknięcia - klaustrofobię. Zauważmy, w jakim stopniu malarstwo w architekturze przeciwstawia się właśnie tej dwuwymiarowości płaszczyzny, przeciwstawia ruch i zmienność - statyce milczącej architektury, tworząc, na &lt;page nr=5&gt; płaszczyźnie grę wizualną i formując zorganizowanie pola widzenia.<br> Rzecz prosta, nie atakuję tutaj masowego, wysokościowego budownictwa. Nieuchronne są bowiem skutki wielkich aglomeracji i postępujące procesy uprzemysłowienia budownictwa. Możemy tutaj tylko domagać się nowych jakości budownictwa, rewizji przestarzałych dogmatów urbanistycznych, poszukiwać nowych możliwości modularnego różnicowania zabudowy. Ale systemu nie zmienimy. Na pewno też nie będą tutaj
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego