Typ tekstu: Książka
Autor: Głowiński Michał
Tytuł: Ekspresja i empatia
Rok: 1997
jedność z artefaktem. Owo ogarnianie całości nie równało się z reguły omawianiu wszystkiego, co mogłoby zostać uznane za ważne, było raczej funkcją wybranej perspektywy i ustanowionej hierarchii ważności. Akcenty mogły być rozłożone rozmaicie, rozmaitych też można było użyć sposobów, by przedstawić portretowanego artystę.
Portret krytyczny był w okresie Młodej Polski gatunkiem krytycznym wewnętrznie zróżnicowanym, nie zakładał z góry jednego podejścia, otwierał różnorakie możliwości. Po jednej stronie znajdował się na przykład znakomicie podbudowany erudycyjnie, uwzględniający tło epoki, portret Rimbauda sporządzony przez Miriama, po drugiej - choćby niektóre portrety Brzozowskiego. W zakończeniu swego szkicu podkreśla Miriam, że najcharakterystyczniejsza u Rimbauda była "jego absolutna jednolitość
jedność z artefaktem. Owo ogarnianie całości nie równało się z reguły omawianiu wszystkiego, co mogłoby zostać uznane za ważne, było raczej funkcją wybranej perspektywy i ustanowionej hierarchii ważności. Akcenty mogły być rozłożone rozmaicie, rozmaitych też można było użyć sposobów, by przedstawić portretowanego artystę. <br>Portret krytyczny był w okresie Młodej Polski gatunkiem krytycznym wewnętrznie zróżnicowanym, nie zakładał z góry jednego podejścia, otwierał różnorakie możliwości. Po jednej stronie znajdował się na przykład znakomicie podbudowany erudycyjnie, uwzględniający tło epoki, portret Rimbauda sporządzony przez Miriama, po drugiej - choćby niektóre portrety Brzozowskiego. W zakończeniu swego szkicu podkreśla Miriam, że najcharakterystyczniejsza u Rimbauda była "jego absolutna jednolitość
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego