Typ tekstu: Książka
Autor: red. Gomulicka Barbara
Tytuł: Pisarze polskiego oświecenia
Rok: 1996
poznania. Nie wierzył w historyczno-geograficzne uwarunkowania sztuki rozumiane jako czynnik determinujący, choć rozszerzenie perspektywy poza sztukę rzymską i grecką uważał za konieczne. Zdaniem Potockiego, oprócz uwarunkowań historycznych i środowiskowych ważniejsza jest pobudka, „która kieruje smakiem zbytku ku ozdobie publicznej . Jest to nie wiem coś, które tworzy artystów, zagrzewa geniusz".
Źródło inspiracji widział Potocki w naturze, nie – jak Winckelmann – w sztuce antycznej. „Zważając źródło sztuki, to jest naśladowanie natury, zdaje się, iż ona u wielu narodów samorodnią była".
W antyku widział realizację naturalnego smaku i na pierwszym miejscu stawiał wzory greckie jako najbliższe sztuce naturalnej. Jego poglądy
poznania. Nie wierzył w historyczno-geograficzne uwarunkowania sztuki rozumiane jako czynnik determinujący, choć rozszerzenie perspektywy poza sztukę rzymską i grecką uważał za konieczne. Zdaniem Potockiego, oprócz uwarunkowań historycznych i środowiskowych ważniejsza jest pobudka, &#132;która kieruje smakiem zbytku ku ozdobie publicznej &lt;gap&gt;. Jest to nie wiem coś, które tworzy artystów, zagrzewa geniusz".<br> Źródło inspiracji widział Potocki w naturze, nie &#150; jak Winckelmann &#150; w sztuce antycznej. &#132;Zważając źródło sztuki, to jest naśladowanie natury, zdaje się, iż ona u wielu narodów samorodnią była".<br> W antyku widział realizację naturalnego smaku i na pierwszym miejscu stawiał wzory greckie jako najbliższe sztuce naturalnej. Jego poglądy
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego