Typ tekstu: Książka
Autor: Czapski Józef
Tytuł: Patrząc
Rok wydania: 1996
Lata powstania: 1952-1954
leży obok ości niedojedzonego śledzia z dziwną w tle obrazu górą i drobniutkimi, rzucającymi długie cienie postaciami? Tu znów grać muszą pokrewieństwa psychiczne, dla których przestrzeń wieków nie znaczy.
Gdy Rzym zaczyna się pod naciskiem barbarzyńców rozkładać, a ze Wschodu wkracza do sztuki świat abstrakcji i fantastyki, powstaje sztuka bizantyńska, ginie widzenie epikurejskie xenionów, przedmioty tracą czar delikatny i zmysłowy, obrastają twardym konturem. Natura ulega coraz bardziej arbitralnej deformacji i stylizacji. Przedmiot w bizantyńskich wczesnochrześcijańskich mozaikach: potrawy Ostatniej Wieczerzy, kałamarze ewangelistów - nabiera form uproszczonych i brutalnych. Ileż konkretnych analogii z reakcją antyimpresjonistyczną Cézanne'a, a potem kubistów. Sztuka przechodzi od realizmu pierwszych
leży obok ości niedojedzonego śledzia z dziwną w tle obrazu górą i drobniutkimi, rzucającymi długie cienie postaciami? Tu znów grać muszą pokrewieństwa psychiczne, dla których przestrzeń wieków nie znaczy.<br>Gdy Rzym zaczyna się pod naciskiem barbarzyńców rozkładać, a ze Wschodu wkracza do sztuki świat abstrakcji i fantastyki, powstaje sztuka bizantyńska, ginie widzenie epikurejskie xenionów, przedmioty tracą czar delikatny i zmysłowy, obrastają twardym konturem. Natura ulega coraz bardziej arbitralnej deformacji i stylizacji. Przedmiot w bizantyńskich wczesnochrześcijańskich mozaikach: potrawy Ostatniej Wieczerzy, kałamarze ewangelistów - nabiera form uproszczonych i brutalnych. Ileż konkretnych analogii z reakcją antyimpresjonistyczną Cézanne'a, a potem kubistów. Sztuka przechodzi od realizmu pierwszych
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego