Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Almanach Humanistyczny "Bez wiedzy i zgody..."
Nr: 5
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1986
sobie. Nie widzę powodów, dla których uznanie tej niemożliwości miałoby czynić refleksję filozoficzną bezsensowną czy bezprzedmiotową; nie rozumiem, dlaczego zwróceniem się filozofii przeciwko sobie miałoby być stałe ponawianie pytania (czy to skierowanego do innych, czy do siebie samego): "dlaczego akceptujesz pewne przekonania rzeczowe o świecie oraz pewne normy etyczne i gotów jesteś ich się trzymać, mimo że brak im sankcji absolutnej". Nie zgadzając się z diagnozą Leszka Kołakowskiego, że spór między absolutyzmem i relatywizmem nie jest sporem rozstrzygalnym środkami rozumowymi, nie sądzę, że odrzucenie absolutyzmu skazuje nas na nihilizm. Zwracam uwagę, że są to dwa różne przekonania.
Stałe podkreślanie przez Kołakowskiego
sobie. Nie widzę powodów, dla których uznanie tej niemożliwości miałoby czynić refleksję filozoficzną bezsensowną czy bezprzedmiotową; nie rozumiem, dlaczego zwróceniem się filozofii przeciwko sobie miałoby być stałe ponawianie pytania (czy to skierowanego do innych, czy do siebie samego): "dlaczego akceptujesz pewne przekonania rzeczowe o świecie oraz pewne normy etyczne i gotów jesteś ich się trzymać, mimo że brak im sankcji absolutnej". Nie zgadzając się z diagnozą Leszka Kołakowskiego, że spór między absolutyzmem i relatywizmem nie jest sporem rozstrzygalnym środkami rozumowymi, nie sądzę, że odrzucenie absolutyzmu skazuje nas na nihilizm. Zwracam uwagę, że są to dwa różne przekonania.<br> Stałe podkreślanie przez Kołakowskiego
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego