Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
rozum nie jest w stanie udowodnić.
Twierdzenie, iż należy wierzyć w istnienie 'natury buddy' ze względu na
autorytet Buddy Śakyamuniego, jest pewnego rodzaju postulatem rozumu,
a nie wiarą równoznaczną z przekroczeniem dualizmu wszelkich przeciwieństw.
'Jaźń wierząca' może być niepodzielona tylko wtedy, gdy wiara
rozumiana jest jako totalne zawierzenie, w którym gubi się podmiotowa
odrębność. Znaczenie wiary zostało szczególnie podkreślone w traktacie
O przebudzeniu wiary w buddyzmie Wielkiego Wozu (sanskr. Mahayanaśraddhotpa-
da-śastra; chiń. Dacheng qixinlun; jap. Daijo kishinron) Aśvaghosy, który

twierdził, że dzięki doskonałej wierze można rozbudzić następujące funkcje
jaźni: prawidłowe zrozumienie, które w sposób pełny intuicyjnie kontempluje
'takość' (sanskr. tathata; chiń
rozum nie jest w stanie udowodnić. <br>Twierdzenie, iż należy wierzyć w istnienie 'natury buddy' ze względu na <br>autorytet Buddy Śakyamuniego, jest pewnego rodzaju postulatem rozumu, <br>a nie wiarą równoznaczną z przekroczeniem dualizmu wszelkich przeciwieństw. <br>'Jaźń wierząca' może być niepodzielona tylko wtedy, gdy wiara <br>rozumiana jest jako totalne zawierzenie, w którym gubi się podmiotowa <br>odrębność. Znaczenie wiary zostało szczególnie podkreślone w traktacie <br>O przebudzeniu wiary w buddyzmie Wielkiego Wozu (sanskr. Mahayanaśraddhotpa- <br>da-śastra; chiń. Dacheng qixinlun; jap. Daijo kishinron) Aśvaghosy, który <br>&lt;page nr=101&gt;<br>twierdził, że dzięki doskonałej wierze można rozbudzić następujące funkcje <br>jaźni: prawidłowe zrozumienie, które w sposób pełny intuicyjnie kontempluje <br>'takość' (sanskr. tathata; chiń
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego